Årsmöte 2016

Säsongen är officiellt till ända efter att årsmötet genomförts. Knappt 20 medlemmar dök upp till klubbens högsta beslutande organ, årsmötet. En summering:

Verksamheten 2016

• Träning – fyra tisdagar i april plus en träningshelg i Nynäshamn inklusive tune-up race inför säsongen.
  • Stockholms 606-cup – Cupen snittade knappt 20 båtar i år, en liten nedgång. Som flest 23 startande, förra årets all-time high med 28 startande resulterade i ett mastbrott så årets nivå är sund och god.
  • Stockholms 606-regatta – riktigt fin segling i år. 22 startande, en liten nedgång där också men glädjande nog ökar antalet deltagande båtar från klubben. Regattan är ju ändå vårt klubbmästerskap.
  • Höstserien – nystartade höstserien blev mycket populär bland de, med klubbens mått mätt, ganska få deltagarna.
  • Allsvenskan – S606K åkte tyvärr ur serien med minsta marginal, och missade precis att lyckas kvala tillbaka. Kanske det blir en satsning på att försöka kvala tillbaka nästa höst, inför säsongen 2018.
  • Totalt bjöd S606K på rekordmånga hela 53 starter, plus träning och 6 race tune-up. Inte illa för en klubb med 95 medlemmar.

Styrelse

Föreningens ekonomi är god och välskött och sittande styrelse beviljades ansvarsfrihet. Ledamot Jonas Fogde har avgått under året. Ordförande Sam Victorin avgick efter fem år i styrelsen, varav de fyra sista som ordförande. Han ersätts av Linn Dismo. Linn blir klubbens femte ordförande, efter tidigare Karin Hedén, Anja Kullberg och Niklas Litoft. Dags för en kvinna på den positionen igen alltså, och för första gången är det en helt jämn könsfördelning i styrelsen. Valberedningens förslag antogs i sin helhet:

Ordförande:

• Linn Dismo (nyval)

Styrelsemedlemmar:

• Jenny Andersson (omval)
  • Anders Edblad (omval)
  • Hans Guste (omval)
  • Polly Malmberg (omval)
  • Mikael Willdal (nyval)

Revisorer:

• Ordinarie revisor – Hans Eckerström (omval)
  • Revisorssuppleant – Niklas Litoft (omval)

Valberedning:

• Linn Dismo (nyval)
  • Sam Victorin (omval)

Verksamhetsplan 2017

Så här ser säsongen preliminärt ut nästa år:

• Vinteraktivitet? Märkesplats KSR 2017-2020?
  • S606T – Träning tisdagarna i april, plus söndag 23 april
  • S606T-U – tune-up avslutar träning, första maj
  • S606C – Cupen seglas 13 tisdagar maj-aug, uppehåll vecka 27-31
  • S606R – Regattan, som är KM, DM, Rikscup, 2-3 september
  • S606H – Höstsegling, lördag 16 september
  • S606S – Sprint, en lördag i oktober?

Avgifter 2017

Klubben budgeterar alltid för ett nollresultat och avgifterna spikades. Räkning kommer kring årsskiftet och ska vara betald senast 31 januari.

• Medlemsavgift, minst två per båt 250 kr
  • Kappseglingsavgift 750 kr
  • Kranavgift 250 kr
  • Landplatsavgift 500 kr

Totalt inklusive en gast blir kostnaden 2000 kr

Landplatser

Som i år får vi 2017 hyra 35 platser av TBK, mellan 8 maj till 16 september. Som vanligt gäller följande:

1. Betala i tid
  2. Starta minst fem cupkvällar
  3. Håll utsatta datum

Särskilt viktigt är att samtliga båtar rullat ut lördag 16 september. Inte dagen efter, då har TBK städdag.

Poängberäkning S606C

De senaste åren har Cupen seglats under 13 tisdagar. Varje tisdag har en vinnare och Cupens totalresultat baseras på respektive tisdags sammanlagda resultat, med de två sämsta tisdagarna borträknade. Förslag kom om att kunna räkna bort tre tisdagar istället. Förslaget utökades till att totalen ska baseras på samtliga delseglingar. Efter diskussion antogs förslaget.

• Varje tisdag får som vanligt en vinnare
  • Totalen baseras på varje delsegling

Baserat på tre seglingar per tisdag blir det 39 seglingar. Istället för att räkna 13 resultat i totalen blir det 39. Av de 39 ska 9 räknas bort (motsvarande 3 tisdagar enligt gamla totalen). Ett nytänk som öppnar upp för fler att kunna vinna totalen.

Mer

• Bog/stävnummer obligatoriskt även 2017
  • Nya lås vid kran och låda. Kontakta Polly på kassor(at)s606k.se om du behöver en nyckel
  • Funkisbåt blir med största sannolikhet samma som i år, en mycket smidig lösning
  • Bjuda in ungdomar från Lidingö Jolleseglare att segla ombord på våra båtar, en cupsegling i slutet av maj

Kappseglingsresultat 2016

S606C

Vinnare av Cupen: Peter Pohl och Hans Guste, 905 Out of Control

S606R

Tvåa i Regattan, men vår Klubb- och distriktsmästare: Richard Larsson och Fredrik Brötell, 837 Järv

S606H

Vinnare Höstserien: Peter Pohl och Hans Guste, 905 Out of Control

SM

Klubben fick, för andra gången i historien, en svensk mästare i de för året nya medlemmarna:

Svenska mästare: Johan Qviberg och Stefan Eriksson, 242 Guldkudden

Rikscupen

Bästa klubbåt i Rikscupen, på tredje plats totalt:

Björn Gustavsson och Jonas Lindberg, 428 Tung XIII

Ett särskilt omnämnande och tack till Peter Pohl och Hans Guste. De har, med några variationer, varit med på samtliga kappseglingar som klubben arrangerat i år. Bravo! Tack även till övriga som kom på mötet, plus alla våra övriga medlemmar. Vi ser redan fram emot nästa år!

15036427_10154766115304407_3112699059030337026_n

En av klubbens klippor, kassör Polly Malmberg, tillsammans med nya ordföranden Linn Dismo, tackade avgående ordförande Sam Victorin.