Bankappsegla i Stockholm

Stockholms 606-klubb är en kappseglingsklubb där vi seglar båttypen 606. Verksamheten utgår från Islingeviken på Lidingö. Just utanför kappseglar vi på Lilla Värtans vatten begränsat av Stockholm i väster och Lidingö i öster, samt Lidingöbron i söder och Tranholmen i norr. På land hyr vi uppställningsplatser under seglingssäsongen för uppemot 35 båtar och vi har en egen kran för sjösättning. Här ges unika möjligheter till regelbunden och lättillgänglig träning och kappsegling under avslappnade former. Ledord är enkelhet, tillgänglighet och att ha kul. Klubben är medlem i Svenska Seglarförbundet.

Stockholms 606-cup – Tisdagskvällar från maj till september seglas Stockholms 606-cup på Lilla Värtan utanför Islinge. Det brukar bli tre race per kväll, med första start 18:30. Uppehåll under juli.

Såhär kan en tisdagskväll vid Islinge se ut:

Stockholms 606-regatta – Vårt klubbmästerskap, arrangeras första helgen i september och är en deltävling i Rikscupen för 606. Sedan 2009 seglas den på Stora Värtan utanför Viggbyholm norr om Stockholm. Kring trettio deltagare brukar göra regattan till Sveriges största entypsregatta för kölbåtar undantaget SM. 2014 utökades regattan till att vara Nordiskt mästerskap och gick i Nynäshamn.

Klubbens regatta 2014, NoM i Nynäshamn:

Träning – Under april anordnar klubben organiserad träning med tränare.

Landplatser – S606K hyr platser på land innanför grindarna hos Torsviks BK. Normalt från början av maj till i mitten av september.

Allsvenskan – S606K är en av arton klubbar i den Allsvenska serien i segling.

Kontaktuppgifter finns här.

För att läsa mer om hemsidan, klicka här.