Hela 22 båtar kom till start – rekord igen! Två seglingar hann genomföras med gastarna vid rodret. Den svaga vinden hanterades bäst av SWE 837, vars skeppare stannade hemma och lät de alternerande gastarna Ebba och Fredrik glänsa. I totalen innebär det att de lyfte upp 837 till en sammanlagd andraplats efter 890.
Det blev trångt i rundningarna men i den svaga vinden inga allvarliga incidenter. En protest inlämnades men ogillades då den inte genomförts enligt seglingsföreskrifterna. Kom ihåg:
Protest skall göras med flagga, samt
ett tydligt rop “PROTEST XXX” (segelnr)
Båt som får protest emot sig uppmanas bekräfta genom att ropa ”UPPFATTAT”
Läs mer i seglingsföreskrifterna.
Med så många seglare gick korven åt kvickt efteråt. Kul att vara Sveriges hetaste och trevligaste kappseglingsklubb.
Fler bilder, tagna av funktionär Niklas, finns här.
Båt | Segling 1 | Segling 2 | Totalt | Placering |
837 | 3 | 3 | 6 | 1 |
918 | 4 | 5 | 9 | 2 |
253 (FIN65) | Funk | 3 | ||
890 | 1 | 9 | 10 | 4 |
367 | 2 | 8 | 10 | 5 |
886 | 10 | 1 | 11 | 6 |
488 | 5 | 6 | 11 | 7 |
905 | 11 | 2 | 13 | 8 |
DEN833 | 13 | 4 | 17 | 9 |
832 (FIN10) | 7 | 11 | 18 | 10 |
DEN871 | 8 | 12 | 20 | 11 |
203 | 14 | 7 | 21 | 12 |
869 | 12 | 10 | 22 | 13 |
349 | 6 | 17 | 23 | 14 |
449 | 9 | 19 | 28 | 15 |
500 | 17 | 13 | 30 | 16 |
563 | 16 | 14 | 30 | 17 |
232 | 15 | 16 | 31 | 18 |
439 | 18 | 15 | 33 | 19 |
933 | 22 | 18 | 40 | 20 |
424 | 19 | 21 | 40 | 21 |
432 | 22 | 20 | 42 | 22 |
Sammanlagda resultat finns nu under fliken kappsegling
Hur många båtar fixar vi att ha på linjen? 22 båtar i lungt väder känns hanterbart – dock en massa kontakt vid rundningar som denna gången gick bra. Men hur kommer det att fungera med 20 båtar, 8-10ms och tight vid en länsrundning?
Det går fint om alla är införstådda med reglerna. Regel 18 i kombination med regel 14 är nyckeln till ren och fin segling vid rundningarna. Om samtliga båtar förstår innebörden av trezoon, överlapp så funkar det fint.
Men i bland missbedömmer man, gör fel och det uppstår en situation där en båt med rätt till plats inte får det och den felande båten har ingenstans att ta vägen.
Här är regel 14 viktig. Den betyder att även om man har rätt till väg/plats så måste man hålla undan om det står klart att den andra båten inte håller undan/ger plats. Man kan dock inte bli straffad för kontakt om det inte uppstår sak/personskada. Men det är ju bara i 1 m/s som det inte flyger plastbitar vid kontakt. Så helt plötsligt har båt som hade rätt till väg/plats satt sig i en situation där den sannolikt blir diskad pga kontakt. Medans den felande båten tar sitt straff på banan och tappar kanske någon placering. Snopet.
Summasumarum. Upplever man att en båt gör fel, protestar man, man kör inte in i den. Dessutom är kontakt ett av de absolut långsammaste sätten att ta sig runt banan, så om man vill segla bra i regattan ser man till att undvika kontakt hur rätt man än har till väg/plats. Den felande båten diskar man när man kommer i land, om den inte tar sitt straff, vilket är tydligt att man skall enligt regel 2 🙂
Hur man ska protestera finns beskrivet i KSR61. Läser man KSR61.1.a.2 så står där att protesterande båtar under 6m behöver inte visa röd flagga. Eftersom 606 är över 6m så ska alltså flagga visas på våra kappseglingar.
Därmed så är klubbens regler för hur protester går till helt i linje med KSR, vilket är bra!
Jag tycker att det är roligare ju fler det är på banan. När det blåser hårt tar man större marginaler, så jag tror inte att det kommer att bli många stora skador på båtarna. Jag håller med om att om vi bara lämnar märkesplats åt båtar framför och innanför kommer vi kunna undvika de värsta problemen.
Vi skulle kanske fundera på att göra två lite längre banor istället för tre st halvtimmesbanor. Då sprider fältet ut sig mer på första kryssen. Nackdelen kanske då är att det tar längre tid att flytta märken.
Det roligaste med de stora fälten vi har idag är att starterna liknar sm-starterna ganska mycket. Man måste vara framme och ta en plats vilket inte var lika nödvändigt innan.
Det ser ut att bli lite mer vind imorgon kväll än vad vi haft på sistone. Kul! Dessutom ska den ligga runt V. Anders och jag är funkisar och vi ska försöka lägga en lite längre bana. Vi kommer nog ändå att hinna med tre race, vilket är bra för poängräkningen. Väl mötta!