Sthlm 606 Regatta | Resultat och Referat

Här kommer resultaten

Vi har prövat att twittra lite resultat och bilder från banan oxå – Johan W ett kanonjobb!

——

Idag fick vi ordentligt med vind. På morgonen hade vi 4 m/s som ökade något under dagen för att som mest vara uppe i  kanske 7-8 m/s i några byar. Förutsättningarna var med andra ord lite bättre idag. Patrik Schander och hans vältrimmade stab lade fina banor med ett par korrigeringar av linjen och toppmärkena allt eftersom vinden ändrade riktning. Mestadels låg vinden på syd, med variationer på 15-20 grader. Trots vind så var det ordentligt med variationer att försöka förhålla sig till både lokala vindhål i mitten och rejäla kantkör med både höjd och tryck. Detta gjorde att ledningen skiftade fram och tillbaka – en säker ledning kunde snabbt bytas mot en rejäl frustration och tappade placeringar och i 606 klassen var det olika segrare i varje deltävling idag.

Vi seglare är överens om att det varit en kanonhelg med fina seglingsförhållanden.

—-

Bäst i 606 och segrare i Stockholms 606 Regatta 2012 är Mikael Gelin och Charlotte Bornudd, som med en jämn serie vann före bästa hemmabåt Thomas och Mathias Lundberg på andra plats, med Anders Karén och Hans Holmberg som trea.

I  H-båt blev SWE 482 Vasilij Gunnermark med gastar Niclas Svan & Aron Svedin Distriktmästare 2011,

I Soling korades SWE 128 Olof & Jonas Melander Distriktmästare 2011

Vi i arrangörsklubben Stockholms 606 klubb är mycket nöjda med att 23st 606, 7st H-båtar och 4st Solingar kom till start denna helg.

Vi vill passa på att tacka Patrik Schander och hans stab för ännu ett kanonarrangemang. Vi ser redan fram emot 2012 års regatta!

Samtidigt vill vi tacka våra medarrangörer Viggbyholms Båtklubb och INA Marin och  för att de upplåter sina anläggningar till oss. Samt våra sponsorer SLAM, Boding Segel och North Sails för bidrag till prisbordet.

30 comments to Sthlm 606 Regatta | Resultat och Referat

  • Simon SWE 869

    Ett suveränt arrangemang. En stor eloge till alla som bidragit till det hela.

    På det personliga planet lämnar dock söndagen en lite bitter eftersmak som får mig att fundera om vi inte kör med väl snäva marginaler i klassen. Jag hade “near-full-impact-hit” incidenter med alla tre toppbåtarna.

    Först ut var SWE890. Jag är osäker på om det var i 2:a eller 3:e racet. Det var det race där vi hade två omstarter med de andra klassernas målgång i mellan. Under den sista minuten i den start där vi slutligen kom iväg kom SWE890 för BB och ser inte oss som kommer med full fart för SB för att ta samma lucka. Vi fick gira kraftigt för att undvika kollision och ducka för att inte knockas av SWE890:s bom som svepte in över brunnen. Utan undanmanöver hade det blivit en rejäl smäll. Thomas vanliga pokerface hade en touch av förvåning så jag tror att han inte hade sett oss. Läge för protest men SWE890 hade redan försvunnit när den värsta chocken lagt sig. I vilket fall som helst så sabbade incidenten vår start i det racet. Jag hoppas att SWE890 fick en lika dålig start 🙂

    Vid 1:a kryssmärket i 3:e racet kommer SWE130 in för BB samtidigt som vi och SWE896 kommer in för SB. Vi har innerplats. Vid ungefär en båtlängd kvar till märket bestämmer sig SWE130 för att inte ducka utan istället slå framför vår nos. Åter en undanmanöver för att inte krocka i full fart. SWE896 har bra koll på läget och väjer snabbt även han. Både vi och SWE896 skriker protest, vi flera gånger. SWE130 struntar i det. SWE130 kan ha missbedömt avståndet inför rundningen men knappast undgått att inse att de gjort ett misstag. Efter rundning av separationsboj och spinnakersättning får min gast gräva fram röda flaggan. Det är första gången i 606-klassen som jag har satt upp den. SWE896 gör ingen protest mot oss och det är SWE130:s sämsta segling i serien så det känns helt meningslöst att gå i protestförhandling. Även om vi skulle vinna så får SWE130 inget märkbart straff. Det kändes riktigt surt.

    Sådär två tredjedelar upp på första kryssen i 4:e racet är det dags igen. Det var dagens bästa start för vår del så vi var hyfsat långt fram. Vi har gått på högerkanten för att sedan gå in mot mitten. Vi slår över till BB och har lite strul i slaget. När ordningen återfunnit sig och vi fokuserat på full fart hörs ett illvrål. Vi har inte sett SWE909 som varit längre ut än oss på högersidan. En kraftfull undanmanöver räddar oss från vad som annars hade blivit en ytterst brutal krock. Riggarna slår ihop och min vindex blir kaffeved. Solklart vårt fel så vi gör en 360 så snart vi fattat vad som hänt. En 360 på första kryssen brukar innebära att man är sist. Det här var inget undantag. En koll med SWE909 efter vi kom i hamn visade att hon inte fått någon skada. Vårt rammningsförsök hindrade som tur var inte SWE909 från att vinna totalt. Det hade känts riktigt surt om vår miss hade berövat någon segern.

    Är det någon som vet om det finns någon lämplig mental träning att köra för att bli bättre på att återställa fullt fokus på racing efter en “near-full-impact-hit”? Det tar mig på tok för lång tid att hitta tillbaka igen. Tre stycken på samma dag är helt klart för mycket. Helst vill man ta ett riktigt tungt dopingpreparat 😉

  • Jonas SWE 271

    @ Simon, åk över nästa år och kör Mariehamns regattan. Där viker man inte en tum, men ändå på ett rättvist sätt. Vi missbedömde själva en rundning på första kryssen första seglingen i söndag´s där vi kom för bb in mot kryssmärket och slog lite för tätt på 914, och tog vårt straff som är ett tvåsvängstraff (läs alltid seglingföreskrifterna), vi låg vid detta tillfälle trea men tar oss i mål som fyra. Det gäller att inte tappa fokus framåt

  • wm

    Wow – det är en sund notering du gör och resonemanget om att vi seglar med små marginaler är klart vettigt.
    Inför denna regatta har vi diskuterat om att ändra i seglingsföreskrifterna och gå ner på 360 straff med motivet att besättningar skall ha lättare att ta sitt straff på banan då. Diskussionen pågår i 606-förbundets nya styrelse och SSF. Vi tog beslutet att behålla 720 straff för att vi seglar på stor bana (jmf med Islingeviken) och att det oxå signalerar att det är kostsamt att göra fel. Frågan är då bara om vi är för snälla mot varandra beträffande att protestera. Jag tycker att man skall hävda sin rätt och protestera, annars får man inte reda på om man har för små marginaler eller ej. Dock skall man inte blanda ihop sak och person.
    /Mats

  • Richard Larsson

    Min femtonåring styrde på söndagen och hade lite svårt med att veta vad som gällde i vissa situationer. Tyvärr råkade han ställa till det för 2-3 båtar i en länsrundning då han inte vågade gå bakom båten som höll på att runda. Han valde att T-bona båten framför med skador som följd. Andra båtar drabbades. Jag ber om ursäkt till alla inblandade för det. Vi snurrade 360 grader.

    I en annan incident fick vi inte plats för målmärket med motiveringen att ytterbåten hade styrbord (vi var innerbåt). Rorsman på den båten är en rutinerad seglare och vet inte att målmärken definieras som märke lika mycket som alla andra märken utom startmärken vilket betyder att regel 18 gäller som vanligt. Samma fenomen hände en tisdag för ca tre veckor sedan. Nästan ingen av alla på eftersnacket den tisdagen visste hur det förhåller sig. Därför uppmanar jag alla att kolla upp om målmärkena lyder under någon annan regel än 18. De som tror mig behöver naturligtvis inte kolla det 🙂

    En annan tråkig sak är att när jag protesterade blev rorsman på den andra båten vansinnig och jiddrade med oss ända till jag åxå blev vansinnig och skrek fula saker som jag ångrar. En protest är inget personangrepp vilket många verkar känna det som. Det är bara ett sätt att reda ut saken på.

    Richard
    SWE 837

  • SWE500

    Det kanske är läge att köra ett antal kvällar i vinter med regelseminarie? Seminarieledare är inga problem att hitta (jag har redan en på lager) – det svåra är att definiera innehållet. Personligen så är jag ganska trött på de gamla traditionella kurserna där man börjar från kapitel 1 och sedan går framåt. Kan man istället definiera ett antal situationer/case som man kan reda och referera till lagboken så tror jag det kan bli riktigt intressant. Skulle det kunna vara något att dra i under vintermörkret?

  • Johan SWE-349

    Visst var det roliga seglingar i helgen! Det var skönt att vara på vattnet och kappsegla igen, det var ju prick ett år sedan jag seglade sist.

    Men det är lite tråkigt att höra om denna utveckling i klassen, dags för en attitydförändring! Jag har hört fler seglare ”gnälla” på regelefterlevnaden under helgen, så det är inte bara dessa röster i denna tråd. Jag tror att vi behöver bli mer strikta med reglerna och faktiskt ta syndarna till protestförhandling. Det kan vara lite tråkigt att göra detta, och det tar tid. Men i långa loppet så tror jag att vi ”rensar upp” på banan så seglarna tar sist straff på banan. I varje fall dom solklara fall där man till synes inte kan misstolka en situation.
    På regattan ifjol så satt vi 2ggr i protestförhandling och jag tror att alla parter lärde sig något av dessa förhandlingar, alla på sitt sätt.

    Simon och Richard, all heder att ni tog era straff när det var påkallat (det var fler än ni som gjorde det i helgen). Men för ordningens skull, är det inte två-svängs-straff/720 som gäller? 360 brukar gälla vid märkes-touch.

    Fö, jag gillar Richards kommentar när han gick tight förbi oss (vi på SB, han för BB), och vi var ruggigt nära att köra på honom: ”Förlåt!” Men allt gick bra, vi behövde aldrig väja även om det var centimeter mellan oss. Därmed hade vi heller inget case för protest, bara att segla vidare.

  • SWE500

    Johan – jag håller med dig i allt du skriver. Det kanske inte handlar om kunskap utan om attityd. Vi har ju på de senaste tisdagsseglingarna haft lite ”grymtande” om socialt kontrakt, etc. Dock – vet man inte vad som gäller så är frågan om det räcker med attityd….

  • Johan SWE-349

    Som jag ser det så är det framförallt attityden som behöver förändras. Men självklart måste vi kunna reglerna också. En regelkurs är jättebra, det är kunskapshöjde. Men hur förändrar vi en attityd? Jag har ju inte varit med på tisdagarna i år men i fjol så tyckte jag det funkade mycket bra. Visst diskuteras det också, men framförallt så fanns det en ödmjukhet hos seglarna att segla ärligt. Verkar som om det har hänt något i år…

  • Simon SWE 869

    Kul att det blev sån snabb diskussion. Jag erkänner att jag inte hade läst seglingsföreskrifterna tillräckligt noga. Där står inget om straff och således är det vanlig 720 enligt KSR 44. Jag borde således ha en disk för den seglingen. I detta fallet räckte det med 360 under en överdos adrenalin för att jag skulle vara hopplöst sist till kryssmärket.

    Men det intessanta är att SWE909 inte tittade på vad vi gjorde. De släppte incidenten i samma ögonblick vi var bakom. Jag antar att det är den typen av teflon-psyke som behövs för att hamna överst på pallen. Är det något man föds med eller går det att öva upp?

    Vi kör med mycket små marginaler. Ibland för små marginaler. En ryggmärgsreflex från katastrofen. Samtliga undanmanövrar ovan är gjorda av autonoma nervsystemet. Problemet för mig uppstår när den tänkande delen av hjärnan börjar bearbeta situationen. Då seglar jag som en potta s-t. Det spelar ingen roll om jag hade rätt eller fel enligt reglerna. Min placering går åt skogen ändå. Att ta sitt straff på banan är det minsta man kan göra. Oftast har man förstört den andres resultat.

    De som har gjort SSFs regeltest på nätet under vintern har säkert noterat att det är ett helt kapitel om ärlig segling. Till synes gratispoäng för att besvara helt idiotiskt självklara frågor. Det kanske finns fog för det där kapitlet.

    Skall man hårddra det hela så är det ju bara att sluta att väja om man har rätt. Då blir det snabbt rättning i ledet. Tyvärr är det en alltför farlig väg då risken för personskador är alldeles för stor.

    Min mening med denna tråd var inte att hänga ut vissa seglare eller att väcka diskussion om ärlig segling. Det är mera så att jag konstaterar att vi kör för tight och att man måste lära sig att hantera konsekvenserna av det. Hur får man teflon-psyket? Det är bara då som man konsekvent kan vara i topp.

  • Simon SWE 869

    Eller för att travestera på ett citat av Mario Andretti:

    “If everything seems under control, you’re just not sailing close enough.”

  • Jonas SWE 271

    Tycker inte att det seglade för tight i helgen, när båtarna är så lika i fart så blir det tight på banan och speciellt vid kryssmärket på första kryssen. Det är det som är tjusningen med 606 segling. Det som vi försöker när vi kryssar är att ha koll på bb båtar, heller vinka förbi än att ta en strid, bättre för båda.

  • wm

    Att segla entyp är verkligen den ultimata utmaningen och ger ett bra tillfälle att tänja på sina gränser både beträffande vad som är möjligt när det gäller att segla båt mot båt och kreativiteten för att trimma och pressa sig själv och båtarna. Precis som du skriver har man full rätt som SB att vinka fram en BB båt, men då har man gjort ett aktivt val eftersom man samtidigt har en plan om vart man är på väg på banan.
    Min uppfattning är att den här diskussionen inte handlar om att vi seglar ”för nära” varandra, utan att det är en kombination av dåligt säkerhetstänk och låg respekt för reglerna och i förlängningen varandra. Om alla har samma inställning att KSR gäller ialla lägen, samt att det inte är jag själv som avgör om jag gör rätt eller fel. I resonemanget att om en annan båt/besättning anser att du har gjort fel och brutit mot KSR ja då får man respektera detta genom att ta sitt straff på banan eller vara beredd på en prövning i en protestförhandling. I detta handlar det inte om personliga agg utan om olika tolkningar kring KSR. Jag tycker att vi skall jobba med attityden att det ”är kul att protestera” för att avdramatisera detta för båda parter.

    Lite oroväckande tycker jag mig oxå konstatera att flera av besättningarna har dålig koll på KSR och det är faktiskt lite märkligt. Det är ändå tredje säsongen som vi kör med denna upplaga.

    /Mats

  • Jonas SWE 271

    I min egenskap som 606 seglare och domare (röd förhandlingsdomare). Kan vi ta ett litet regel seminarie framför allt KSR 18 i samband med rikscup finalen i Lidköping, (på Harry´s fredagskvällen i samband med en god bit mat)?

  • Johan SWE-349

    Jag håller med Jonas i sitt tidigare inlägg. 606 är en kul klass att segla och entyp gör att vi kommer nära varandra. Men det gäller att ha respekt för den andra båten. Även om man själv är en duktig seglare och vet var ens egna marginaler går, så kan man möta en båt som inte har samma marginaler. Får man då en protest mot sig så får man vara beredd att ta sitt straff, eller att försöka vinna en protestförhandling. Tyvärr är det sällan en incident leder till förhandling.

    Jag tycker Mats säger bra saker, men jag tycker att attityden ”kul att protestera” borde kanske ha ett tillägg ”kul att protestera, kul att ta sitt straff”? Inom S606K har vi försökt avdramatisera att ta sitt straff genom att vi ersätter traditionell tvåsvängsstraff (2 gippar och 2 slag) med 270graderssväng (gipp på kryssen eller slag på länsen). Det kostar väldigt lite att ta sitt straff helt enkelt. Och därmed kan man lättare erkänna att man har gjort fel. Den som får och tar ett straff är inte nödvändigtvis sist i mål. Kan/ska vi införa det på nationell nivå i klassen, ex rikscupen och SM?

  • Jonas SWE 271

    Tycker att det är bra om man använder sig av ensvängsstraff, tror att man är mer benägen att då ta sitt straff. Det är fler o fler regattor som ändrar i sina seglingsföreskrifter till ensvängsstraff Det är även bra att träna på att snurra sin båt på snabbaste sätt.
    När vi domare är ute på seglingarna så poängterar vi vikten av att ta sitt straff ute på banan, men klart bara om man tycker att man är skyldig, annars så tar man en förhandling i land.

  • wm

    Ensvängsstraff är inte alltid lösningen – på kort bana javisst för att straffet ändå står i proportion till att man blir efter, men på en bana med långa kryssben kan det skapa ett beteende av att man kör ännu mer på chans eftersom straffet är ”ringa”. På samma sätt tycker jag att man som taktiker skall resonera i termerna – hur mycket är den tappade båtlängden som man duckar i förhållande till ett tvåsvängsstraff? En del av de uppkomna situationerna är säkert inte medvetna handlingar utan ett resultat av stress och dålig framförhållning. Men det är ju mänskligt …..
    /Mats

  • Jonas SWE 849

    Härlig diskussion. Jag var själv inte med i helgen (Anja seglade med gast) så jag kan bara reflektera allmänt. Paradoxalt nog så var det ju en artikel i Segling för inte så länge sedan där 606-klassen framhölls som ett lysande exempel på moral, ärlighet, högt i tak och bra stämning. Har något förändrats de senaste åren?
    /Jonas

  • Thomas SWE 890

    Jag be ursäkt för det som hände med 869. Jag är inte helt säker på vad som hände i den situationen. Jag hade nog fullt upp att hålla koll på alla båtar och var nog fullproppade med ”tävlingsadrenalin”. Det var inte min mening att det blev så, men man hamnar ibland i situation som är inte alltid så bra. Då får man stå för det. -Simon, nästa gång ”ropa” protest så får jag avgöra hur jag gör, en 720 eller att vi ses i en protestförhandling… 😉
    Jag tycker att det skulle vara bra med en träff i höst där vi i Sthlm 606 klubb diskuterar och ventilerar detta ämne. Jag har lite funderingar som skulle varar intressant att diskutera.
    //Thomas

  • Johnny

    Hej på er alla tack för helgens seglingar 🙂

    Men kan ju se att många inte läst igenom seglingsföreskrifterna. Detta borde väl vara det första att göra. Klart även jag glömt ibland eller slarvat men men. Att det var 720 som gälde visste visst inte många. Sen att protestera, det borde vi göra lite oftare. Det är ju så att om en båt bryter mot något så ska man ta eller få sitt straff annars så kommer det snart bli väldigt tråkigt på banorna när det blir lite rallarsegling.
    Vi tog våran 720 tappade en båt. Klart borde vi tappat mer men med bra fokus så brukar det gå rätt bra.
    Sen om det ska vara 360 eller 720. Kan bli så att om man bara har 360 så kan man snabbt ta den och ändå vara före den andra båten om den i samma veva fått stopp eller måste segla åt ”fel håll”. Om domare finns på banan så kan han döma en eller flera 360 till den felande båten om man kan se att denna vinner på att göra fel. Men då behöver vi ha starka domare och att dessa vågar.
    Men framför allt PROTESTERA. Det vinner vi alla på, samt att var ödmjuk och se att du gjort fel och ta ditt straff. Så protestera och gör detta direkt med rätt ord.. PROTEST och sätt flaggan direkt. Ord som snurra din fan..dom orden borde inte få finnas. Även dessa hörde jag i helgen.

  • Intressant tråd. Jag kan hålla med om att det finns en del i 606-klassen som tar för sig på ett sätt som jag inte tycker är ok. Samtidigt tycker jag inte att det handlar om för små marginaler. Att segla med någon dm mellan båtarna är en del av det häftiga i entypssegling, så länge det sker på ett juste sätt.

    Nä min åsikt är att det till 100% handlar om ett attitydproblem. Dels hos de som tar sig ”friheter” på banan, men även i inställingen till protester och förhandlingar. En vanlig åsikt på bryggan verkar vara att det är onödigt att protestera. Varför?

    Det bästa vore ju att vi kunde lösa våra regelkonflikter på banan. Men om det inte funkar borde protester ses som ett naturligt inslag i kappseglandet. Oftast går man klokare från en protestförhandling.

    /Pontus

    PS. Skrev om detta i efter SM

  • Richard Larsson

    Johan, jag skrev fel. Vi gjorde två gippar och två stagvändningar.

    Jag håller med Johnny och Thomas om att en incident skall innehålla ett ”protest” och en röd flagga som visas inom rimlig tid. Däreftet ligger bollen hos den andra båten. Inget mer skall diskuteras på vattnet och man skall inte vara osams efter.

    Jag tycker att protesterna behandlas alltför sent. De borde hållas kort tid efter att man kommit i land, annars pallar man inte lämna in protesten. Alla åtgärder som främjar protesterande kanske skulle vara bra att prioritera.

  • Richard

    Johan, jag skrev fel. Vi gjorde två gippar och två stagvändningar.

    Jag håller med Johnny och Thomas om att en incident skall innehålla ett ”protest” och en röd flagga som visas inom rimlig tid. Däreftet ligger bollen hos den andra båten. Inget mer skall diskuteras på vattnet och man skall inte vara osams efter.

    Jag tycker att protesterna behandlas alltför sent. De borde hållas kort tid efter att man kommit i land, annars pallar man inte lämna in protesten. Alla åtgärder som främjar protesterande kanske skulle vara bra att prioritera.

  • Jonas SWE 381

    Det hela handlar väl egentligen om att räkna med vad det kostar innan man försätter sig i en tight situation. Väljer man att försöka gå före en SB båt som BB båt bör man ju ha tagit i beräkning vad det kostar om det skulle visa sig att man inte gör det. Kostar det ett ensvängsstraff istället för ett tvåsvängsstraff så tror jag att antalet som tycker det är värt att ta chansen ökar. Därför valde vi inför regattan att behålla tvåsvängsstraffet.

    På samma sätt kan det ju vara bra att på förhand kalkylera med vad det kostar att T-bona en framförvarande båt när man inte har rätt till väg vid en upprundning (tvåsvängsstraff plus självrisk samt en massa administration och bök för den T-bonade). Alternativet att klippa märket och ta ett ensvängsstraff är ju i sammanhanget bra mycket billigare och förknippat med mindre badwill från den man annars hade T-bonat.

    Skiter man högaktningsfullt i att betala när man missbedömt situationen och alltså gjort sig skyldig till ett regelbrott skall man inför skranket. Hur det går till vet vi ju allihopa.

    Det fanns ju domare på plats och protestkommité att tillsätta i händelse av protest, så att det inte protesterades kan man ju bara ställa sig frågande till. Protestera på banan och protestförhandla efteråt. Protestkommién bestämmer vem som hade rätt och vem som hade fel. Sen är det dags att gå vidare. Tycker jag.

    Så länge man låter smitarna komma undan kommer snack om höjd moral och ärlighet nog tyvärr förbli just snack. Först när det börjar kosta att göra fel kommer moralen och ärligheten motsvara snacket. Tror jag.

  • Jonas SWE271

    Tror att många i klassen behöver gå SSF regelkurs på näten och sedan få till ett seminarie med en erfaren domare. Då kommer de bättre rustad till nästa säsong. Segling är en komplex idrott där regelkunskapen är ett effektivt vapen på banan. Kan man reglerna så är man säkrare i situationerna ute på banan. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är KSR 18 en av de viktigaste reglerna att lära sig. Det finns 2 mycket bra böcker att köpa från SSF. Domarboken samt tolkningsfallen för jag räknar med att ni har regelboken.

    När det handlar om protester så finns det formalia som måste finnas för att den båt man protesterar emot skall förstå att det är den båten det gäller. Ropa protest (gärna segelnummer) samt sätta en röd flagga. För då har den båt som får en protest mot sig en chans att ta sitt straff.

    Personligen tycker jag inte att det seglas medvetet på chans i 606 klassen, däremot de som har tryggheten med regelkunskapen seglar med en mindre marginal som av vissa kan anses som vårdslöst.

    Har ni möjligheten att vara ute som funktionär på en jollesegling på elitnivå (ej opti) och ligger vid kryssmärket, så får ni se hur underbart vackert de hanterar sina båtar. Där är det tight!!!

    Hoppas att vi ses i Lidköping i höst

    Jonas Jemt

  • Sam SWE 832

    Vi var inblandade i ett antal incidenter under helgen, som man alltid är under en regatta, men den jag tar med mig är den då en konkurrent efter en rundning hojtade rätt grova ord om att han hade rätt till väg och att vi skulle flytta på oss. Ingen protest, vi gav honom plats och jag påpekade, högt men inte grovt, att han kunde formulerat sig bättre.

    Så fort vi lagt till efter dagens seglingar kom han som hojtat fram och bad om ursäkt. Sakfrågan var utagerad men han bad om ursäkt för sitt ordval. Heders. Mer sånt, gärna redan på banan men efteråt funkar rätt bra också. Det är väl just sådant vi håller på med på på kajen efter tisdagsseglingarna, att reda ut och behålla den goda stämningen. Eftersträvansvärt även i större sammanhang. I övrigt är det ju enbart protest som gäller.

  • Henti FIN 79

    Intressant diskussion. Jag har inte seglat 606 i Sverige i år men jag känner igen problemen från klubben hemma på Åland då vi började med 606:a 1997. Vi införde ”muntliga protester vid kranen med enväldig domare” på våra onsdagsseglingar för att tvinga folk att antingen protestera eller annars ”sluta klaga”. Vi fick in en del protester i början som behandlades och ledde till en bättre förståelse av tillämpningen av reglerna. Detta ledde i sin tur till att alla visste att det var så lätt att protestera så alla började därför ta sin straffsväng när man hade gjort ett fel. Vi har hela tiden kört med 360 för att befrämja att man verkligen tar sitt straff. Det finns ändå ingen som gör fel med flit för att det ”är så lätt att ta sitt straff”.
    Det här är väldigt viktigt att få ordning på för seglingen blir riktigt rolig först när det körs riktigt tajt men alla ändå har en någorlunda samsyn på vad som är rätt och fel och därmed tar sitt straff när man gör fel.
    LYCKA TILL med regelinlärningen! /Henti

  • wm

    Jag gör ett försök att sammanfatta diskussionen istort och erfarenheterna från regattan i helgen som var.

    1. Att kappsegla är kul och på den här nivån blir marginalerna små. Det här är inget nytt och inte heller unikt för 606 klassen. Det ställer givetvis krav på att alla besättningar tar sitt ansvar så att man kan umgås på ett civiliserat sätt på banan.
    2. Oavsett vilka marginaler man seglar med i mötet med andra båtar, finns det alltid två referenser för om det är OK. Din egen och den båt du möter.
    3. Att det uppstår situationer på banan, det är faktiskt en del av tjusningen med sporten. Men det skapar oxå förväntningar på varandra – att man har samma uppfattning om KSR, likväl att båtarna rör sig på banan efter ett någorlunda förutsägbart mönster. Ex att BB båtar väjer för SB eller tar sitt straff utan att tjafsa. Precis som i biltrafiken skadar det aldrig att ha framförhållning och att vara övertydlig.
    4. Klubbens ansvar är att ta en diskussion om hur vi skall segla tillsammans på klubbtävlingar och i de lite större sammanhang som en Rikscupsregatta innebär.
    Vår målsättning är att alla skall känna sig välkomna ut på vattnet i en 606 och känna på pulsen av att segla entyp. För att nå dit måste vi ha en skön stämning inte bara på kajen innan och efter race utan även ute på banan. Fair Play är viktigt!
    Jag tycker inte att det är sämre ställt i klubben i år än tidigare inte heller att vi startar från en allt för låg nivå. Tvärtom!
    5. En lärdom av diskussionen kring helgens regatta – är att vid skepparmötet förtydliga vad som gäller på regattan – bara för att påminna de glömska, samt att få jurybåten mer synlig på banan.
    6. Att diskutera reglers tillämpningar i olika situationer är ett sätt att få bättre koll på KSR. Idag gör vi ofta detta baserat på en situation på banan – kanske skall vi försöka träffas och torrsegla oss igenom ett par situationer för att få en bättre förståelse för KSR.
    7. Hentis förslag om att ha direktdömning vid kranen är bra, borde ge snabb inlärning av KSR, samt underlätta både för den som vill protestera och att slippa onödigt skitsnack.
    Det här har vi redan i våra seglingsföreskrifter, men använder inte särskilt ofta. Dags att ta tag i till nästa år.

    /Mats

  • Theodor (H-båt 525)

    Här hittar ni lite bilder från helgen. Jag håller mig från att rensa för hårt nu. Jag tänker att det är roligt att se sin båt på bild oavsett om den är lite suddig eller om den seglar i nedförsbacke.

  • Theodor H-båt 525

    Jag har lagt ut lite bilder från helgen på http://flic.kr/s/aHsjwc14iq

  • Hej på Er alla 606-seglare!

    Direktdömning är medicinen!
    Det som tar skruv mot för små marginaler är direktbedömning på banan!
    En domare i svart-vit randig skjorta som blåser i visselpipa och pekar mot den felande båten med uppmaning mot den felande båten att ta sitt straff rensar upp bland de som tror sig segla med en egen version av verkligheten.

    Har man varit inblandad i en del situationer genom åren så inser man att situationer kan uppfattas på många olika sätt, för alltför många till sin egen fördel, (gäller även mig i undantagsfall). En del tycks sätta i system att be om ursäkt efteråt på land, tenderar tyvärr att vara de mer erfarna mot nybörjarna ……..(här pratar jag av egen erfarenhet!)

    Simon,
    Lämna in en protest vid nästa incident……..Då sätter Du dig i respekt. De som bad om ursäkt här ovan hade förmodligen blivit diskade vid en förhandling. Då hade Du kommit längre upp i listan denna segling och de hade hållit större marginaler mot dig säsongen ut, minst…

    mvh Björn

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>