Dags att flytta båten från TBK

Ett inte helt obekant kännetecken på att det är höst är att det är dags att flytta bort båtarna från sommarplatserna på TBK.

I år måste båtarna flyttas senast fredagen den 17e september. Dagen efter har TBK höststädning och börjar placera ut sin vaggor.

På den varje år återkommande frågan om man kan förvara sin båt på kajen utanför grindarna så är svaret ”under rimliga gränser” (hur det nu skall tolkas)?

Jo det går under en kortare period om man har planera på att segla någon gång under senhösten. Vi har inget officiellt tillstånd av Lidingö Kommun att ställa båtarna på kajen men tror att kommunen inte har något emot en tillfällig förvaring om man vill segla lite till.

Dock så vill vi i styrelsen uppmana alla som inte tänker segla under hösten att flytta båten direkt till sin tilltänka vintervila.

7 comments to Dags att flytta båten från TBK

  • Richard

    Vi köpte idag en nätt liten båttrailer som vi skall bygga på så att Järv står stadigt på den. Nu kanske vi blir lite mer sugna på att åka iväg på regattor.

    En annan sak som några av oss har redan börjat diskutera är hur cupen skall utformas nästa år. Jag är ganska ensam om att tro att det blir roligare om man får räkna bort lite fler race. Därför vill jag sprida mitt resonemang.

    Om man inte straffas så hårt när man är borta kan det kännas som att man är utanför cupen lite mer när man börjar räkna 16-poängarna. De höga poängerna sabbar ju alla resultat som man faktiskt presterat.

    En cup är ju ett samlande på lågpoängare, även om man skulle få räkna bort fler har man en större chans att samla ihop bra resultat om man är närvarande än om man inte är det.

    En sak som jag tycker är lite tokig är att man får poäng för alla som deltagit under hela året om man är borta. De som bara deltagit få gånger påverkar resultatet för de båtar som måste räkna en DNS. När det är få båtar med gynnas deltagarna på så vis att alla får låga poäng och vinnaren har lättare att få en spik än vinnaren i ett stort startfält. Om man istället fick antalet startande i racet plus 1 så skulle det göra att skillnaden mellan DNS och sist inte blev så ofantligt stor.

    Mitt förslag är att man får räkna bort ungefär 3 av 12 regattor och att man får antal deltagare den tisdagen plus 2 poäng för att inte deltaga.

    Nu tror jag inte att dessa åtgärder påverkar totala resultatlistan så mycket, jag orkar inte sitta och räkna om den, men jag tror att det skulle kännas coolare.

    Jag hoppas att så många som möjligt följer med oss till Lidköping. Vi har då en ny kärra som skall bli kul att testa.

    Richard 837

  • wm

    Kul omräkning, det stämmer ganska med bra med antagandet vi hade inför den här säsongen.
    Vid årsmötet i december 2009 gjorde vi i princip två ändringar som en konsekvens av tidigare säsonger. Vi ville ha fler tävlingstillfällen och vi ville premiera flit framför soffliggande. Med det sa vi tidigt att DNC = alla båtar + 1 över säsongen, mot tidigare års DNC = DNS, dvs en omgångs båtar + 1.
    Vi sa även att alla genomförda tävlingar minus två skulle räknas. Dessutom är det båten som tävlar i cupen, inte besättningarna.
    Tittar vi då till hur båtarna har seglats över säsongen så har vi tre besättningar som medverkat 11 av 12 tillfällen (SWE 381, SWE 449 och SWE 868). Dessa båtar är högt upp i resultatlistan som en konsekvens av bra seglande och högt deltagande. Man kan även välja att låna ut båten till en besättning om man inte kan deltaga själv. Det gjorde ex Olle och Johan i SWE 349, som på detta sätt fick en extra spik att räkna in i resultatlistan.

    Alla sätt är bra eller ….
    Jag tycker att det först och främst är kul att segla varje tisdag och att totalresultatet spelar mindre roll. Jag kan inte riktigt köpa Richards resonemang att det skulle minska motivationen att deltaga bara för att man inte har möjlighet att kamma hem totalcupen. Det är ok att komma med förslag till årsmötet så tar vi upp det till diskussion då.

  • Som jourhavande seglarnörd såg jag det som min plikt att räkna på er serie, med ditt förslag. (Varning för felräkningar!)

    Med tre borträknade och DNS=antal startande i deltävling + 2.
    Placering och poäng enligt nuvarande inom ()

    1(1) SWE349 18p(24p)
    2(3) SWE918 22p(38p)
    3(2) SWE868 31p(37p)
    4(4) SWE449 33p(41p)
    5(7) SWE837 40p(73p)
    6(5) SWE500 47p(56p)
    7(8) SWE869 50p(78p)
    8(6) SWE381 53p(62p)
    9(10) SWE849 61p(94p)
    10(9) SWE424 68p(87p)
    11(11) SWE472 71p(106p)
    12(13) SWE890 73p(133p)
    13(12) SWE339 73p(113p)
    14(15) SWE428 89p(152p)
    15(14) SWE229 90p(151p)

    /Pontus

  • Pelle SWE 918

    Kul med lite diskussion om detta! Jag tycker målsättningen skall fortsätta vara att vi ska ha så roligt som möjligt och bli så många deltagare som möjligt. Och de målen tror jag hjälper varandra, så att säga. Det har väl varit olika totalvinnare varje år, tror jag, och det är ett gott betyg åt konceptet.

    Tack alla för den bästa tisdagssäsongen hittills! Bra och justa seglingar, god stämning och en höjd nivå. Efter en sådan här säsong tänker man: nog borde vi kunna vara femton båtar i snitt? Vad ska vi göra för att nå det målet? Ser vi några speciella hinder, möjligheter osv?

  • Johan SWE-349

    Flit är flit, och timmar på vattnet gör dig till en bättre seglare! Den som avstår en tisdag ger bort ett utmärkt tillfälle att tävla/träna för att bli bättre. Du avgör!

    Jag vill påstå att det är på tisdagarna du bygger upp grunden för hur du lyckas på de stora regattorna (rikscupen, KM och SM).

    Jag kan säga att vårt primära mål när vi åker ner varje tisdag för att tävla är för att vinna den seglingen. För oss är träningen/tävlingen det viktigaste och vi ger allt oavsett hur vi ligger i cupen. I långa loppet, om vi lyckas med vår taktik och är med på varje segling så kommer vi även att vinna cupen, vilket är sekundärt.

    Jag är öppen för förslag för hur vi ska göra för att locka fler seglare och motivera dom vi har. Att stå över en tisdag för att det regnar och man ändå inte ligger bra till i cupen är i mitt tyckte dålig inställning till vad vi håller på med. Det ger å andra sidan dom båtarna som är med större chans att vinna eller få låga poäng som Richard påpekar. Men jag tror att alla seglare ännu hellre vill segla ett stort fält (> 8båtar) än få en ”låg poäng” i ett litet fält.

  • Simon SWE 869

    Kul att Pontus tog sig tid att räkna på Rickards förslag. Det är intressant att se att förslaget inte innebär en radikal förändring. Några båtar upp ett pinnhål, några ner. Ingen flyttar sig mer än två placeringar i listan. Jag är av princip emot stora förändringar när man har ett bra koncept. Funkar konceptet skall man göra förändringar i små steg så att man inte sabbar det man har. Rickards förslag är således en liten förändring och helt klart värd att diskutera.

    Jag tror inte att en förändring i poängberäkningen påverkar deltagarfrekvensen hos SWE869 åt något håll. Vi seglar i alla väder oavsett vår position i listan. När vi inte är med så är det helt andra faktorer som avgör. Om en förändrad poängberäkning kan locka fler till linjen så kan det var värt ett försök.

    Något som diskuterades i väntan på vind på KM var att räkna varje delsegling i totalen, och att inkludera delseglingarna i KM också. Förmodligen blir inte det heller en radikal förändring. Men jag har samma inställning som Johan ovan, att varje kväll är en ny tävling, så jag är tveksam till en sån förändring.

    Kanske är beräkningssystemet bara kromlister. Det viktiga är mängden seglare som kommer varje gång.

    Det kommer alltid att vara en viss omsättning på deltagarna. Att satsa på att få in nya deltagare har varit viktigast i de andra sporter/klubbar jag har varit inblandad i. Det brukar leda till att veteranerna stannar kvar längre. Det paradoxala är att ökat inflöde ofta leder till minskat utflöde. Det omvända händer också ganska ofta.

    Hur hamnade vi på S606K? S606K är en renodlad kappseglingsklubb. Den kommer aldrig att locka nyblivna seglare, inte ens nyblivna kappseglare. Till Islinge kommer de redan frälsta. Lättast att locka borde vara 606 seglare (som oftast är kappseglare nuförtiden). Men vi har känt till Islinge sen vi började med 606 för några år sedan. Tröskeln för att åka dit och prova en tisdag var för hög. Det som fick oss dit var vårträningen och en mängd lustiga omständigheter som gjorde att båten var på plats till första tisdagsracet. När vi väl varit med första tisdagen var vi fast. Så om vi är representativa för 606-seglare i allmänhet så handlar mycket om att få folk att ta sin båt till Islinge och prova. Väl på plats så säljer konceptet sig självt.

  • wm

    Bra kommentarer – det är nog trots allt – en ganska hög tröskel att ta sig förbi och ”bara komma ner” en tisdag och vara med och tävla. Det är absolut inte avsiktligt.
    Hur tar vi oss förbi detta? Träningsperioden i april/maj är ett bra tillfälle, men det är ju i början av säsongen och alla är kanske inte lika snabba ur vinterdvalan.

    En variant som jag föreslagit är att försöka hålla sig med en ”gästbåt” i klubben, som kan hyras eller lånas ut till intresserade. Det kräver sedvanligt lite organisation och min tanke är inte att klubben skall köpa en båt utan på samma sätt som med tenderbåten hyra in den till klubben på säsongsbasis. Eller iallafall garantera ägaren till denna båt en grundplåt så att det är mödan värt att hålla en båt tillgänglig. Jag har hela vinden full med div 606 segel att bidraga med så att båten kan seglas.
    /Mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>