Videoklipp från Ö-vik 2019

Flight 1 race 2
I starten såg vi att det körde ihop sig vid läbojen så vi beslöt tidigt att starta för babord.  Gul båt borde bromsa i läget när speakern säger att det är en minut kvar. Då hade de kunnat göra en kanonstart.  Ett par båtar tjuvstartade i lä. Vi startade OK och leder strax efter starten men Ö-vik har hittat ett bättre spår med mer vind och går om. På sista länsen mot mål leder vi och borde vi ha följt Ö-vik när de gippade för att bevaka dem. Ö-vik seglade om och vann racet med oss som 2:a
==>

Flight 2 race 6
Vi låg 30m under linjen vid skottet. Det beror på att vi gjorde en sen gipp innan start och tappade all fart.
Speakern gjorde ett fantastiskt jobb. Det är som en utbildningsvideo.
Vi kunde inte reparera startmissen. Väldigt frustande race ==>

Flight 3 race 9
Vi tog starten men sen hade vi vaken flyt eller bra gång i båten. Vi hade problem med höjden på kryssen och fick snabba Ö-vik i lä två gånger. Båtfarten är det stora problemet detta race.
Andra rundningen rundar vi trea.
Sista rundningen var vi sist. Kyssfarten var inte bra. Kanske för lite för hårt skotad fock i den lätta vinden. Vi slutade 6:a i racet. ==>

Flight 4 race 10
Ordentlig läfördel. Att vi var uppe vid linjen när de andra missade det kan vi nog tacka missen i race 6 för.
Vår gipp i första märket var inte vad taktikern avsåg. Vi hade lite strul med kommunikationen. Vad som skall hända i och efter rundningen måste kommuniceras ut tydligt. Kanske var vi stressade av ledningen. Kommunikationen blev bättre ju mer vi fick segla ihop.  Vi lyckades ta plats i lä på den långa SB sidan när på sista undanvinden och lyckades passera Malmö och slutade 2:a i mål. ==>

Flight 5 race 14
Alldeles för långt från linjen när starten gick. När det var 5 s kvar var vi 20 m från linjen och när skottet gick var vi 18 m från linjen och det tog 18 sek innan vi korsat linjen. Orsaken till detta var att det fanns en båt i lovart som vi bråkade och protesterade mot och fick medhåll av domaren. Sen protesterade samma båt mot oss p g a av att vi inte skulle ha hållit undan när de skulle snurra. Domaren dömde till vår fördel igen och båten fick ett straff till. De första protesten finns dokumenterad från domarens båt med kommentarer på den utmärkta FB-gruppen Kappseglingsregler här . Leta efter inlägget som börjar med: JAG GÖR VAD JAG KAN!
HAN GAV MIG INGEN PLATS! JAG KUNDE INTE TA VÄGEN NÅGONSTANS!

Vi kom i mål som 3:a vilket var lite av en kämpainsats av teamet.
Videoklippet finns här: ==>

Flight 6 race 17
==>

Flight 7 race 19
Äntligen en spik. Vi startade väldigt bra och var uppe i toppen och fightades hela tiden. Under sista länsen mot mål gjorde vi en väldigt bra rundning och såg till så att Malmö som låg före oss inte kunde gippa och vi kunde trycka dem långt ut på högerkanten och se till att de kom efter oss efter sista gippen mot mål. ==>

Flight 8 race 23
En bra start vid startbåten med bra fart över linjen. Första kryssen tog vi oss långt ut på högerkanten och kunde sträcka upp till västra kryssmärket och rundade som 1:a tätt följda av USS. Provade på att saxa stor och gennacker för att få stybordsfördel och rundade som 1:a igen. Vår analys av andra kryss var att vi skulle fortsätta en bit på BB bog innan vi skulle över till SB. USS valde att slå tidigare och hittade bättre vind och gick om efter halva kryssen. de behöll ledningen in i mål och vi kon 2:a. ==>

Flight 9 race 27
Fin start vid läflaggan och vi var först över startlinjen. Fin fart ut mot vänster kant och vi lyckades hitta de vindar som fanns och slog först och kunde gå före alla båtar som babord. Valde det kryssmärke som var närmast men fick slå och gippa för att komma runt märket. Lätta vindar och vi lyckade inte komma ut till vänster p g a Ö-vik låg i vägen och vi kunde inte gippa. Tyvärr valde vi att gippa och ta oss runt högra märket för vi hade sett vind ute på vänsterkanten vilket inte visade sig stämma. Hittade lite vind mot slutet av sista länsen men lyckades inte segla om Ö-vik och vi slutade 3:a ==>

Flight 10 race 30
Fortsatt lätta vindar 2- 4 m /s. Otroligt svårt att hitta var vinden är. Bra start igen. Tidig gipp på sista undanvinden vilket var ett försök att försöka ta oss om GKSS. Detta var inte ett helt bra beslut vilket gjorde att vi blev omseglade av Malmö mot slutet av länsen och Stenungsund tog os precis på mållinjen ==>

Flight 11 race 33
Äntligen lite mer vind, 6 – 7 m/s. Vi seglar gul båt. Tyvärr inte riktigt koll på klockan vilken gjorde att vi var klart sist över linjen. På de korta banorna är det otroligt svårt att komma ikapp om starten är dålig. En bra sista läns med fins planing gjorde att vi lyckades ta oss om GKSS strax före mållinjen ==>

Flight 12 race 34
Fin start igen bra fart på både kryss och undanvind. Tyvärr lyckade vi inte hålla undan för Särö när vinden avtog under sista länsen och förlorade 1:a platsen med bara 2 sek. I o m 2:a platsen i detta race som blev vårt sista så kom vi på en helt ok 9:e plats ==>