Domaren dömer | märkesplats vid länsrundning

Det kom ett mejl från tränare Mattias om en diskussion om märkesplats vid gårdagens träning. Intressant läsning även för de som inte var där.

Nu när jag kollade av med min vän som är domare så visar det sig att jag gett fel feedback till er.

Vi talade om hur platssystemet fungerar vid märkesrundning på undanvinden. Och gör man det lätt så kan man säga att om vi har som bilden nedan visar 5 båtar som ligger på rad får de en ”kölapp” enligt siffrorna på bilden.

1

Problemet är vad som händer nere vid märket sen. Det kan ju vara så att det ser ut som följande bild.

2

Den stämmer och det är inga problem om det inte kommer några båtar bakifrån.
Men om vi har en ny grupp som närmar sig så kan det bli problematiskt.
På den bilden vi ser nedan så är det svårt att avgöra vem som har plats på vem. De tre första har troligen gått in i trelängdszonen och har därför sina köplatser reserverade. Men 4:an kanske inte har gått in i trelängdszonen och 5:an har troligen inte gått in i trelängdszonen så de kan ligga riktigt illa till.

3 4

4:an kan troligen argumentera för att den har varit inne i zonen och då har den kvar sin kölapp men 5:an kanske inte kan argumentera för /bevisa att den har varit inne i trelängdszonen och då hamnar den efter de andra två som bilden till höger visar.

Problemet är att det som avgör vilken kölapp vi får beror helt på när våran egen båt skär den tänkta trelängdzonen. Då den som sagt inte alls är så tydlig som på en fotbollplan kan man ibland slinka inom den om man har gått relativt nära märket som 4:e båt på ytterled men tyvärr kan man missa att gå in i zonen innan man kommer halvvindande och då i princip alla andra båtar som kommer bakifrån kommer ha överlapp på dig så sitter du alltså rätt ordentligt i klistret.

Det verkar vara svårare att bevisa om man har av någon anledning gått in i zonen men fått styra undan andra båtar och därför hamnat långt ut att man faktiskt helt lämnat zonen. Men oavsett så står det klart att det säkraste sättet att få en kölapp är att se till att man inte ligger flera led ut.

5 6

När vi närmar oss märket är det alltså väldigt viktigt att vi planerar för att ligga bland de innersta båtarna i rundningar samt att vi är beredda och kunniga i hur man gör för att bromsa båten så mycket så vi kan lägga oss i kö bakom båt 1 istället för att ta ut svängen. Gör man det så behåller man sin kölapp och eventuella båtar som hinner ikapp bakifrån måste hålla undan.

Dessutom så är det som vi sa så att om överlapp bryts mellan båtarna inom zonen så spelar det ingen roll för köplatsen.

Knepigt. Ser fram emot att öva mer med er nästa vecka. Förutom starter som står på schemat kanske vi kan återvända till det här nu när vi har lite ny fakta att gå på.

Väl mött!
/Mattias

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>