Stockholms 606 cup 9 – resultat

SWE 905 med Peter och Hans hanterade återanpassningen från Marstrandsfjorden bäst i cupsegling nummer nio. De vann med serien tre och två. Andraplatsen knep SWE 563. Funktionärssysslan sköttes av Michael och Morgan i SWE 488.

Nr Race 1 Race 2 Totalt Placering
905 3 2 5 1
563 1 5 6 2
488   FUNKIS   3
837 5 3 8 4
449 2 8 10 5
890 4 9 13 6
439 8 7 15 7
253 7 10 17 8
232 6 14 20 9
933 14 6 20 10
313 9 11 20 11
203 20 1 21 12
869 20 4 24 13
424 12 12 24 14
881 13 15 28 15
871 11 20 31 16
334 15 16 31 17
428 20 17 37 18
918 20 18 38 19

 

6 comments to Stockholms 606 cup 9 – resultat

  • Mats SWE 313

    Hamnade som vittne till en protestsituation kring stagvändning inne i Zonen.
    På plats igår vara de inblandade överens om hur händelseförloppet gick till, men inte om vilka rättigheter och skyldigheter som gäller.
    Kan vara på sin plats att reda ut vad som gäller enligt regelboken.

    Situationen är vanligt förekommande: En styrbordsbåt (A) befinner sig på layline segalndes dikt bidevind mot kryssmärket innanför gränsen på Zonen. En babordsbåt (B) kommer och stagvänder framför A och fullföljer slaget, men har alldeles för lite fart för att ”hålla undan” för A som därför tvingas lova upp för att undvika kollision.

    Vad är det då som gäller?
    I diskussionen om hur reglerna skall tolkas hävdar A att B brutit mot 18.3. Medan B hävdar sin rätt med att slaget var fullbordat och enligt 11 eller 12 lämnar A skyldig till att väja. Även diskussion om att det skall vara OK att genomföra ett slag om det uppstår en viss tid, ex 10-15 sekunder, innan A blir tvungen att väja för B.

    Diskussionen gick varm och var inte avslutad då jag åkte hem. Av resultatlistan kan jag tolka det som att B blev diskade pga regelbrott i Zonen.

    KSR 2009-2012
    18 MÄRKESPLATS
    18.3 Stagvända när båtar närmar sig ett märke
    Om två båtar har närmat sig ett märke för olika halsar, och en av dem ligger
    upp märket medan den andra byter halsar så att regel 13 gäller för den i
    zonen, gäller inte regel 18.2 därefter.
    Den båt som bytte halsar
    a) får inte tvinga den andra båten att segla högre än dikt bidevind för att
    undvika den som har stagvänt, eller hindra den andra båten från att
    passera märket på den föreskrivna sidan, och
    b) ska ge märkesplats om den andra båten får överlapp på insidan.

    11 FÖR SAMMA HALSAR MED ÖVERLAPP
    När båtar ligger för samma halsar med överlapp ska en lovartsbåt hålla
    undan för en läbåt.
    12 FÖR SAMMA HALSAR UTAN ÖVERLAPP
    När båtar ligger för samma halsar utan överlapp ska en båt klar akter om
    hålla undan för en båt klar för om.
    13 UNDER STAGVÄNDNING
    En båt som har passerat vindögat ska hålla undan för andra båtar tills den
    ligger på kurs dikt bidevind. Under tiden gäller inte reglerna 10, 11 och 12.
    Om två båtar samtidigt ska rätta sig efter den här regeln, ska den båt som är
    på den andras babordssida eller som är akter om hålla undan.

  • Johan SWE-349

    En notis ang 18.3a.
    Ett regelbrott hos A har begåtts omm B tvingas segla högre än dikt bidevind.
    Ex om B har stått över märket och kommer med öppna segel så kan B tvingas lova för A, men ej högre än dikt bidevind, utan att A bryter mot någon regel.

  • admin

    Förtydligande till resultatet:
    I första racet diskades 918, 869, 203 för tjuvstart och 428 som fick en protest mot sig.
    I andra racet diskades 871 som fick en protest mot sig.

  • Mats SWE 313

    Det verkar rimligt så som du skriver. I ditt exempel har du ändrat ordningen på A och B.
    Diskussionen i går handlade även om babordsbåten har rätt att slå inom zonen då styrbordsbåten befinner sig i Zonen. Tanken med Zonen är ju att styrbordsbåten skall vara fredad från vilda försök att klämma sig in. Att regeln har skrivits för att tvinga babordsbåten att ducka och gå bakom, och att ”ta sin plats i ledet på layline”.

  • Richard 837

    Vi hade en situation där vi låg över layline med öppna segel. 890 uppfattade det och slog framför oss. Vi var tvugna att väja, men inte högre än dikt bidevind. De bröt därmed inte mot någon regel.

  • admin

    Totalen uppdaterad. Många omkastningar och spänningen ökar..

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>