Vilket lyft!

Om vi bortser från vinden är kranen den trånga sektorn på tisdagskvällarna. För att hinna med eftersnacket behöver lyften gå snabbt och smidigt. Fotot visar lyftanordningen i SWE 869 Thea, som fungerar bra.

Så här beskriver Simon funktionen: Jag har en kort lyftsling i varje lyftpunkt. I toppen av dessa trär jag en tredje lyftsling som får krankroken att gå fri bommen. De två undre slingarna löper genom en stålring som fixeras med linor mot däcksstöttor på respektive sida av båten. Linan fästs i spinnackerråttorna. Båtens tyngdpunkt i längsled är precis i framkant på den andra däcksstöttan framifrån. Det enda man behöver göra när båten skall lyftas är att centrera stålringen i sidled.

Är det någon annan som har förslag på en bra lyftanordning? Kommentera gärna.

3 comments to Vilket lyft!

  • Johan SWE-349

    Det där är väldigt bra! Vi har liknande på Savoy Truffle. Ytterligare en sak att göra är att sätta stopp-knutar på linorna som ska gå till råttorna. Stopp-knuten ska sitta precis bakom råttan. Då vet man hur mycket man ska spänna på varje sida för att den ska hamna i mitten.

  • Jonas 832

    Smart med stålringen. Ska vi på SWE 832 ta efter + förlängningsslingen för att få bort kranens krok från bommen. Sen tänkte vi också sätta en längre schackel i främre fästpunkten så masten tippar bort från kranbommen vid lyft.

  • Jonas SWE 271

    Kör likadant på Släggan! Vi har dock kortat den aktre så att man får båten rejält framtung, det är framförallt viktigt när man lyfer i höga kranar (typ mastkran)

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>