Sthlm 606 Cup 6 | En ovanligt blöt tillställning

Race ikväll igen – om det var lite blöta och ruskväder förra veckan som lockade fram seglarna tog vi ordentligt ikväll. Rena rama skyfallet emellanåt.

Ikväll var det Polly & co som lade banan och ordnade med underhållningen. 11 båtar till start och det var ovanligt jämt i resultatlistan. Kvällens dominant var SWE 905 med två spikar och en disk. Tyvärr räcker inte det i detta sällskap då alla racen räknas,  utan det var Pelle & Anders i SWE 918 som på jämnhet (2,4,4)  lyckades försvara förstaplatsen från förra veckan. Tvåa SWE 449 Karin, Maud & Per, trea kvällens funktionärer och fyra Oskar & co i SWE 822 (7). Alla resultaten finner ni strax uppdaterat här, tillsammans med ställningen i klubbmästerskapet.

Richard har även kommenterat angående situationen vid märket som uppstod för SWE 500.

4 comments to Sthlm 606 Cup 6 | En ovanligt blöt tillställning

  • Johan på SWE 500 tog upp en situation på eftersnacket som fick ett otydligt svar. Jag har kollat regelboken och tänkte ge ett förslag till hur situationen skall lösas.

    Situationen beskrevs som att en båt var klar för om SWE 500 när den gick in i zonen. Båten före hamnade ganska långt från märket i rundningen pga en annan båt. Banan var väldigt sned så båten slog direkt när de kunde. SWE 500 kom mellan båten som slog och märket och kunde inte undvika märket pga att de väjde.

    I det inledande läget gäller 18.2b – den vanliga märkesregeln. När den stagvändande båten passerar vindögat träder 18.2c in och upphäver 18.2b. I samma ögonblick börjar 18.2a att gälla, den säger att ytterbåten skall ge innerbåten märkesplats. Detta innebär att SWE 500, om den i det läget är innerbåt, har rätt att gentemot den stagvändande ytterbåten efter att den passerat vindögat har rätt att segla sin tillbörliga kurs vid märket.

    Jag tror att jag förstått det hela rätt, annars får vi ställa frågan till Bengt O Hult i Segling.

    Richard

  • Johan SWE-349

    Intressant situation! Richard, du verkar ha läst på och tolkat det bra. Men jag skulle vilja addera lite till diskussionen, mest för den allmänna upplysningens skull.

    Låt oss kalla den framförvarnade båten för båt A.

    Det känns på beskrivningen som om A inte hann komma ner på diktbidevind. Hade den gjort det borde väl SWE500 bli väjnigsskyldig R10 styrbord/babord. Eller?

    Fram till att A har passerat vindögat så är SWE500 skyldig att hålla undan enl R18.2b. Därefter ska A hålla undan för SWE500. Gjorde/behövde SWE500 göra något för att hålla undan för A, seglade SWE500 på märket innan A nådde vindögat?

    Värt också att notera är R15: ”När en båt får rätt till väg ska den till en början ge den andra båten plats att hålla undan, utom när den får rätt till väg på grund av den andra båtens åtgärder.”

    KSR 18.1.c: Regel 18 gäller inte mellan en båt som närmar sig märket och en som lämnar det.
    Kan man anse att A faktiskt lämnar märket och SWE500 närmar sig märket?
    Även om det är så, så känns det som R13 är aktuell och A ska hålla undan under stagvänding.

  • SWE500

    Rickards tolkning är korrekt. A kan möjligen ha lämnat märket – men det vet jag inte med säkerhet och inte heller hur det skall tolkas. Det är väl när deras akter har passerat märket? De borde de har gjort på sin babordsbog innan de slog – när de slog till styrbord och låg dikt så var nog aktern bakom märket igen. Vi var definitivt inte påväg mot märket utan vi hade märket vid främre/mittre delen av båten när vi fick slå. A var definitivt på dikt bidevind när vi fick väjja. ganska komplicerat.

  • Pelle SWE 918

    Jag stryker mina kommentarer vid kranen och ansluter mig till Richard.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>