S606K Seglarporträtt – Friskt vågat

Friskt vågat

Skälen till att man hänger i Islinge på vardagkvällar är lika många som det finns seglare. Man kan ha järnkoll och valt båten utifrån besättningsvikt och ambitioner eller man kan attraheras av att det är så himla kul men vill lära mer och lära nytt. Jonas och Anja som själv anser sig vara flugviktare tycker att S606K är helt rätt.
Det här projektet startade 2003, vi var kollegor på Electrolux. Jonas hade kappseglat Smaragd i flera år som gast och var nu sugen på att prova en annan klass och börja styra själv. Anja var entusiastisk nybörjare inom segling och nybliven ägare till en Albin Cumulus. Vi bestämde oss för att köpa en båt ihop och valet föll på en 606a. Nu är vi inne på vår andra båt och förra säsongen började vi byta roller ombord. Vi turades om att styra och gasta, något som var nyttigt för oss som besättning.

Anja och Jonas testar gränserna - just det här var inte så snabbt. Foto: www.soling.se

Hur länge vi har seglat 606 och varit engagerade i klubben?
Hösten 2003 införskaffades SWE 229 som då låg i Islingeviken. Vi fortsatte att ha båten där och var så småningom med och startade upp Stockholms 606 klubb. Vi har båda hunnit vara engagerade i klubbens styrelse och i Riksförbundet på olika poster under ett antal år. Hösten 2007 sålde vi 229 och köpte SWE 849 från Åmål som vi fortfarande seglar.

Seglarambitioner på kort och lång sikt:
För kommande säsong är vår ambition att segla tisdagsseglingarna så ofta det går och segla två, tre regattor utöver det. Vi har båda små barn och jobbar dessutom mycket så tiden är begränsad. Men på den fritid som finns kvar när familjerna fått sitt är seglingen högt prioriterad. För att få lite nya influenser på båten ska vi försöka hitta någon som vill segla med oss under nästa säsong. En tredje person skulle också göra att vi kan få mer flexibilitet i besättningen och båten kan komma ut på vattnet förhoppningsvis varje tisdag. Är det en person som inte kan så är vi i alla fall två som kan segla. Lite mer vikt i båten skulle inte heller skada då 849 seglar runt med flugvikt. Vi väger 130 kg ihop.

Mer långsiktiga mål är att vi ska bli jämnare resultatmässigt. Nu får vi ofta ganska ojämna serier. Vi kan segla riktigt bra några race och sedan har vi några bottennapp som drar ner totalresultatet. Vi ska behärska alla vindar och bli säkrare på strategi och taktik.

Om några år hoppas vi att vi lyckats väcka intresset för segling hos våra barn så att de vill hänga med i båten ibland.

När vi badade senast:
Utseglingen till S606K regatta 2009 var spännande med hård byig vind från lite olika håll och kanter. Vi seglade för spinnaker, en vindby kom plötsligt från ”fel” håll vilket resulterade i att vi fann oss stående i en kantrad båt med vatten upp till midjan. Det var bara att försöka få ner seglen, hoppa i och simma runt båten och ställa sig på kölen. Det var sjö och svårt att få vattnet ur båten. Båten reste sig och la sig ner igen. Som tur var fick vi hjälp av domarbåten som gjorde en rejäl insats och hjälpte oss att få båten på rätt köl igen. Det där med ombyteskläder i en plastpåse var vi väldigt noga med i början av vår 606 karriär, men eftersom de aldrig kom till nytta hade vi lagt av med att ta med det. Det här var första gången vi seglat ner båten. Räddningen var att Jonas sambo Frida ställde upp och kom med ombyteskläder som vi kunde dra på oss i Askrike.

Minnesvärd närkamp:
S606K regatta hösten 2007. Vi var ”mellan båtar”, hade sålt SWE 229 och inte fått hem SWE 849 från Åmål ännu. Niklas Litoft lånade ut SLAM, SWE 500, till oss. I en av de sista seglingarna gick vi ut på en kant på kryssen. Det var vi och FIN 68 med Daniel Mattsson som gick ut och vann mycket på övriga fältet på den manövern. Det var tight mellan oss två hela kryssen och länsen mot mål. Vi lyckades dra ifrån en aning just innan mål och vann med en båtlängd över Ålänningarna. Det var vår första spik i ett race i lite större sammanhang.

Vad vi alltid tar med oss ombord:
Godis finns alltid på båten. Vare sig det är tisdagssegling eller helgregatta. Blodsockernivån ska hållas på en jämn hög nivå. Varsin inseglingsöl brukar komma med som extra vikt i kölsvinet vid regattor.

Entyp eller LYS:
Konceptet med entyp där alla har samma grundförutsättningar, samma båt att segla, är tilltalande. Det är seglingsskickligheten som avgör. Det är bara träning och tid i båten som ger resultat. Fast, det klart att en del har ju mer talang än andra. Vi gillar också den sociala biten i klubben och när man kommer ut på regattor i olika delar av landet.

Dolda talanger:
Förutom seglingen har vi drivit företag inom e-handel ihop. Det projektet har vi lagt ner, vilket vi inte tänker göra med 606 seglingen än på ett bra tag.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>